Shrnutí

21.03.2025

Zde přinášíme shrnutí toho, co se odehrálo před vznikem tohoto webu


červenec 2024: Dopravní a energetický stavební úřad vydal Vyrozumění o zahájení řízení elektrifikace autobusových linek - levý břeh, linka 131

srpen 2024: podali jsme námitky proti Vyrozumění o zahájení řízení elektrifikace autobusových linek - levý břeh, linka 131

listopad 2024: Dopravní a energetický stavební úřad vydal Rozhodnutí o povolení stavby

prosinec 2024: Náš spolek podal odvolání proti Rozhodnutí o povolení stavby z důvodu možného povolení kácení veškerého stromového porostu na budoucí trati trolejbusu č. 51 bez nutnosti náhradní výsadby

Leden 2025: Kontaktoval nás Magistrát hl.m.Prahy společně s Dopravním podnikem ohledně možné dohody o zpětvzetí odvolání, jednání proběhla úspěšně

Únor 2025: Vzali jsme zpět odvolání, zde je naše vyjádření, zdůvodnění, které je k nalezení i na našem Facebooku:

Jak možná víte, náš spolek jako jediný účastník řízení podal odvolání proti stavebnímu povolení vydaném DESÚ (zvláštní stavební úřad) na trolejbusy na Hanspaulku. Hlavním důvodem bylo neurčitě a nejasně formulované povolení ke kácení zeleně, kdy povolení mohlo teoreticky umožňovat pokácení až 650 ks stromového porostu, a zcela absentující závazek náhradní výsadby stromů za pokácené. Následně jsme byli kontaktováni magistrátem hl. m. Prahy, a též Dopravním podnikem, a to za účelem dosažení dohody o dalším postupu. Důvodem bylo to, že pokud do brzké doby nebude pravomocné povolení na tuto trať, tak město Praha přijde o miliardovou dotaci na veškerých 5 plánovaných trolejbusových tratí ( viz obrázek). Můžeme si myslet o dotacích cokoli, ale zhruba 1 miliarda by byla v rozpočtu hl. m. Prahy fakt už znát. Tedy DPP a magistrát s námi začali jednat, a to musíme říci, že velmi konstruktivně. Výsledkem našeho jednání je závazek Dopravního podniku zajistit náhradní výsadbu za vykácené stromy, tedy za každý strom, který na základě povolení vykácí, Dopravní podnik provede náhradní výsadbu minimálně jednoho stromu a za každých 50m2 vymýcené plochy též zajistí výsadbu minimálně jednoho stromu, což bylo něco, o co jsme usilovali od začátku.Dalším výsledkem je na naší žádost vydané stanovisko DESÚ, který potvrdil, že stavební povolení si vykládá tak, že povolili vykácení pouze 6 stromů a vymýcení oblasti budoucí měnírny viz další obrázek. Tedy, na základě dohody s Dopravním podnikem a stanoviska od DESÚ i s ohledem na výše uvedené jsme se rozhodli vzít odvolání zpět. Šlo nám o to, aby se nesplnil zlý sen v podobně možného masivního kácení bez nutnosti náhradní výsadby. To se nám povedlo s DPP dohodnout a když jsme ještě obdrželi výše uvedené stanovisko DESÚ a při vědomí potřeby oné dotace, rozhodli jsme se vzít odvolání zpět. Stavbě trolejbusové tratě zabránit stejně nelze, a zdržování výstavby a donucení Prahy, aby miliardu financovala ze svého rozpočtu, namísto z evropských fondů obnovy a připravit ji tak o ni, není naším cílem. A nakonec dodáváme. Současná renesance trolejbusové dopravy je dlouhodobě připravovaný projekt vycházející z aktuálně dostupných technologií. Vedle negativ, kterými jsou výstavba trolejového vedení vč. potřebné infrastruktury a "zadrátování nebe" přináší i pozitiva spočívající zejména ve snížení emisí a hluku z vlastního provozu. Provoz trolejbusové trati bude z tohoto hlediska přínosem, který by měl převýšit relativně krátkodobé negativní dopady výstavby. Zda je projekt obnovy trolejbusových tratí skutečně dlouhodobým přínosem bude možné zhodnotit až s odstupem let či desetiletí v závislosti ke dnes těžko odhadnutelném tempu rozvoje nových technologií. Za Spolek Fišerka z.s. Michal Koranda

https://www.dpp.cz/spolecnost/nove-stavby/trolejbusove-trate/elektrifikace-linky-131/aktuality/detail/1436_2927-zelena-pro-elektrifikaci-linky-131-povoleni-potvrzeno-pripravy-pokracuji